min lille NY-guide

Hei igjen! Endelig er jeg ferdig med guiden. Ikke verdens største, men den tok litt tid :-) Jeg var jo i NY for første gang, så jeg kan ikke så mye som jeg kanskje burde for å gi råd videre. Men jeg var med mamma som har vært der maaange ganger + at jeg tenkte å skrive hva vi gjorde som var gøy - og kanskje dere kan få inspo til deres tur! Om dere skulle ha noen spørsmål så må dere bare spørre i kommentarfeltet <3

topp 7 ting å gjøre i NYC

Grand Central Station - Dette er en turistattraksjon i seg selv. Det er hoved tog/subway stasjonen på Manhatten og den må besøkes! Vi bodde like ved og tok subben herfra. Når jeg kom inn så ble jeg veldig overrasket over hvor fin den var. Alle var veldig travle innpå der, men om man bare stopper opp og ser på alle detaljer som er blitt bevart - så får man mye ut av besøket. Den er fra 1800-tallet.

Shopping - Vi gikk ikke så mye på shopping for vi gjorde så mye annet. Men vi rakk innom en del butikker på 5th Avenue og i SoHo. Butikker jeg likte ekstra godt var de som ikke var typisk kjedebutikker. Jeg likte meg best i SoHo.
Museumer - Andre dagen vår i NY var veldig våt og kald, så da hadde vi en skikkelig kulturelldag med to museumbesøk. Vi gikk først på American Museum of Natural History også på Memorial 9/11-museumet. Det siste var helt klart best, men begge to er verdt et besøk.

American Museum of Natural History;

Central Park West & 79th St, New York, NY 10024, USA

The National 9/11 Memorial Museum;

180 Greenwich St, New York, NY 10007, USA

Times Square - Det var helt sinnssykt å gå i gatene på Times Square om kveldene/natten. Så mye underholdning og liv! Jeg får ikke nok! Det krydde av folk og det skjer noe helt tiden. Man kan sitte seg ned på en benk og bare se utover i timesvis! Helt fantastisk! Mange butikker, utesteder, restauranter, rundt hele området så du kjeder deg aldri. Her ligger også Broadway musikaler og kino. Vi gikk flere kvelder og midt på dagen. Anbefaler å se det i dagslys også, men kvelden er definitivt best! :-)

Utsikt over Manhatten og Frihetsgudinnen - Det er nok umulig å dra til NY uten å få synet på Frihetsgudinnen. Den er så flott! Vi tok fergen til Staten Island for å få se den fra havet. Mye flottere enn å se rett opp på den. På den måten fikk vi også se Manhatten fra havet. Det var så flott! Fergen er gratis. Vi tok den frem og tilbake på én time.

Carrie`s steps - Jeg er vel ikke den eneste som er superfan av SATC, så om dere skal til NY, så er det veldig stas å dra til Greenwich Village der Carrie bodde. Det er såklart bare utsiden du får se, for det er ekte leiligheter. Det man ser innen i fra i serien er bare studio dessverre. Men det var supergøy å besøke trappeoppgangen hennes og se gaten. Den gaten var så flott! Kunne lett bodd der. Vi syklet til Perry Street og gikk innover gaten helt til vi fikk øye på andre som tok bilde der. Da skjønte vi at vi hadde kommet frem. Rett bortenfor ligger også Friends sin bygning og den gaten heter Bedford.

Carrie`s steps;

64 Perry St in Manhattan’s West Village

Friends:

90 Bedford St, New York, NY 10014, USA

Brooklyn Bridge - en av "must-do" i NY er å dra til Brooklyn og gå over broen. Den er så fin den broen! Vi syklet over den og det er jeg så glad for! Hadde blitt veldig langt å gå. Manhatten Brigde som ligger ved siden av, var også veldig fin. Den er i en veldig fin blåfarge! Men Brooklyn Brigde er vel den mest kjente og den er absolutt verdt et besøk :-)

- mat -

For å være helt ærlig så lagret jeg ikke noen restaurantnavn til dere for det var ingen steder vi gikk fast. Vi gikk å spiste store frokoster hver dag og brukte masse penger på alt vi ville ha. Tunfisk baguette, omelett, bakevarer, smoothier ++++. På kvelden ble det ikke de store middagene, for da var vi så sliten. Men jeg må si en ting; Pizzaen i NY er helt sinnssyk! Uansett hvor du går, så er pizzaen helt uimotståelig! Den må prøves!

Den eneste plassen jeg husker veldig godt som jeg kan anbefale videre, er Gillians. Der bare drakk vi. Mamma en cola og jeg to Aperols. De var kjempe dyre. Men locations var veldig fin og stilig. Ligger i Soho.

Noe annet jeg kan anbefale i NY er gulrotkake! Mmm.. Tror vi kjøpte et stykke hver dag. Men vi delte da, for de er superstore!

- Hotell -

Hotell i NY vet jeg dere har spurt meg om ett par ganger men vi bodde jo bare på ett hotell i 5 dager... Det het Theodor Roosevelt og beliggenheten er bare helt fantastisk. Det var et veldig fint hotell men servicen var ikke så god. Men veldig deilig å kunne gå hjem hver kveld siden vi lå veldig sentralt.

andre ting du kan gjøre i NY

Queens - Dra til Queens en dag og se hvordan det ser ut der Dough og Carrie bor! Vi tok banen til Forrest Hills også shoppet vi og tok en pedikyr. Det jeg også likte med Queens var at det var ekte amerikanere og alt var litt mer ekte. På Manhatten så kan alt bli veldig "turistifisert". I Queens var vi også innom et stort kjøpesenter som heter Queens Center Mall. Det var kjempe stort og bra!
China Town - i China Town er omtrent alle som bor der kinesere og alt drives av dem. Veldig fascinerende å gå å titte på alle boder og butikker. Vi spiste en wok der bare for å få prikken over i-en ;-) Haha!
Little Italy - Den italienske bydelen ligger rett med China Town, så det kan du gjøre på samme dag. Her er det masse restauranter og isbarer. Butikkene her er også sykt koselige.
Sykkelutlån - På vei til Central Park siste dagen ble vi stoppet 1-2 ganger av polakker som ville ha oss til å leie sykler. Prisene var ganske høye men vi vurderte det et lite øyeblikk før vi bestemte oss for å først gå ned til parken også ta en avgjørelse der. Utenfor parken ligger Hotel Plaza som dere sikkert har hørt og sett i filmer/serier, rett utenfor utgangen til hotellet stod det CityBikes og tre ansatte som hjalp oss å leie. Det var en helt annen pris og en veldig bra ordning. Fungerer som bysyklene i Oslo. Du får ditt eget kort også leier du den tiden du vil. Når du er ferdig med sykkelen så kan du levere den på hvilken som helst stopp i NY. Og man betaler kun for den tiden man bruker sykkelen til man leverer den på ett stopp. Vi syklet fra midten av Central Park til Brooklyn og leverte den fra oss der og tok subben tilbake. Da hadde vi syklet i 7 timer.. Så vi var ganske utslitt!
Skjønnhetssalonger - I NYC var det mange skjønnhetssalonger, men de vi var hos var i Queens. Det er superbillig! Jeg fikk threading på brynene og det betalte vi 5$ for. Vi var også på pedikyr og det var superdeilig! Vi lå ved siden av hverandre på en massasjestol også masserte de oss, tok skrubb og maske over legger og bein. Til slutt fikk vi neglelakk :-) Dere må unne dere noe skjønnhetsbehandling når dere drar dit!

LUKSUSKINO - Det var så herlig å gå på kino i NY! Vi tok subben til Fulton Station, gikk på luksuskino og så den nye filmen til Amy Schumer, "Snatched". Den var hilarious! Betalte over 500 kr for 2 kinobilletter, så det var ikke billig! Men hele opplevelsen var veldig kjekk. Vi tok med oss middag, bestilte litt mat der, fikk popcorn og koste oss maks! Jeg bestilte en drink der også, haha :-)

IPIC Theathers

11 Fulton St, New York, NY 10038, USA

Gå i parker - Det er mange parker i NY og det kryr av ekkorn! De er så skjønne og ikke redd i det hele tatt!
Rockefeller Center - Her gikk vi på dagen og på kvelden. Veldig koselig! Eneste vi glemte var å gå opp og se utsikten og det har jeg hørt er helt magisk! Men det er lagt til listen over ting jeg må gjøre neste gang!

_____________________________________________________________

Håper dere likte guiden :-) Skal prøve å få laget Barcelona-guide som jeg lovet. Den byen kjenner jeg litt bedre :-)