KRUGER PARK - SOUTH AFRICA

(skrevet søndag kveld 23.00)

Nå ligger jeg og Audun å hører på flodhesten Gjertrud utenfor. Vi var å lyste i elven i sted, men hun var ikke å finne. Men vi hører hun og jeg håper vi får sett henne i morgen. Klokken er nå halv tolv om kvelden her og jeg kunne ønske jeg kunne legge dette ut nå. Dessverre er internettet så dårlig her at jeg ikke får gjort det.

På vei ned fra middagsarealet til hytten vår så vi 20 zebraer. De stod fem og fem rett ved inngangen vår. Jeg syntes det var skummelt (selvfølgelig, haha) men siden vi var en stor gjeng gikk det bra. Zebraen er harmløs og den løpte av gårde når vi kom. Men med en gang vi står stille, så kommer den mot oss igjen. Rett bortenfor zebraene stod det en flokk med gnu. De er også harmløse, men de kunne nok gjort mer skade enn zebra. Gnu og zebra lever visst veldig godt sammen. Akkurat nå er de rett nedenfor inngangen til hytten vår nede ved vannet. Flodhesten spiser gress og liker ikke kjøtt men om den feks har babyer å passe på og zebraen utfordrer den, så skjer det en sjelden gang at den angriper. Men ellers lever de fint sammen.

I går ved middagen kom det en flokk med zebraer for å holde oss med selskap. De stod 20 meter fra oss. Spiste fra gresset og bare stirret. Når jeg bestilte denne turen så hadde dette selskapet vi reiser med lagt ut bilder fra en dame som leste bok også var det zebraer i utsikten hennes. Trodde dette kun var reklame for å lokke kunder, men neida. Det er så rett som det går an å få det. Aper, zebraer, gnu, flodhest, hyene og leopard. Man trenger nesten ikke å bestille safari når man sover over her, haha :-) I hagen her har vi også sett titalls antiloper, skorpioner, sjiraffer og villsvin, men det skremmer meg ikke heldigvis.

Nå vil jeg fortelle dere litt om selve dagen vår.. Den har vært meget interessant. Den startet klokken 7 i dag tidlig. Vi gikk å la oss 23.00 dagen før og jeg trodde den var 3 om natten for vi hadde spist middag, drukket og kost oss - så det føltes som det var langt på natt. Jeg ble så overrasket og glad over at det forsatt var timer igjen til morgenen for jeg var utslitt! Vi våknet også klokken 2 om natten og da trodde jeg den var 6-7! Så der fikk jeg meg en deilig overraskelse igjen og kunne legge meg igjen. Audun hadde så mange forventninger og var så spent, så han holdt seg våken helt til frokost.

Til frokost fikk vi servert egg, bacon, fruktsalat, og en rar muffinssak laget av kaffe. Sistnevnte var ikke noe godt men alt det andre var fortreffelig! Videre dro vi til Kruger Nasjonal Park som er den største her nede. Her er du nesten garantert til å se The Big 5. The big 5 er løve, leopard, elefant, bøffel og nesehorn og grunnen til at de blir kalt "de fem store" er fordi de regnes som de 5 farligste å drepe. Skjønner ikke helt hvorfor de må drepes men dette er i hvertfall grunnen bak "navnet". Vi fikk sett alle unntatt løve og den er litt kjip men vi er veldig heldig som fikk sett leopard for det er visst det vanskeligste dyret å finne. Dagen i dag var så kjedelig at jeg sovnet. Jeg og Audun satt oss helt bak og der var det en sofa med puter. Jeg sov i flere omganger, sikkert 2-3 timer til sammen. Ikke mange som kan si at de har sovet på safari, haha. Men jeg skal fortelle dere det at den første delen av safari var så kjedelig at om dere hadde vært her, så hadde dere forstått meg. Man blir også maks sliten av å se ut i det samme for å finne dyr. Jeg gikk ikke glipp av noe. Alt vi så og som var verdt å se skjedde etter lunch. Da plutselig poppet det ene dyret etter det andre. De dyrene vi så var; villsvin, leopard, antiloper, nesehorn, sjiraff, elefant, gnu, bøfler, hyene, zebra, skilpadde og harapus. Sistnevnte var sykt stor!! Skikkelig påskehare, haha :-)

Det beste bildet vi fikk, mentalt, var når vi fant leoparden oppi treet. Rett bak, ved siden av treet, på bilveien gikk det en stor elefant sammen med en baby elefant. Guiden tippet den var maks en måned gammel. Så vi hadde leoparden rett framfor oss, også elefantene ved siden av lengre oppi veien. Det var så vakkert å se. Fikk det dessverre ikke dokumentert med kamera, måtte nyte øyeblikket for det var så stort.
Mc Donalds - Disse dyrene er kalt jungelens Mc Donalds fordi de har en M på rumpen + at det er sååå mange av dem her. Vi har sikkert sett hundrevis av de på de to dagene vi har vært her. Utrolig søte, men jeg er dritt lei av at en av oss spotter de langt fra også tror man det er en løve, men så er det bare de. Man får forventningene opp også er det ikke noe å bry seg om likevel, haha :-) Dere som har vært på safari vet hva jeg snakker om. Det som er litt kjip med både disse og alle andre dyr er at de blender så godt inn i naturen, så det er veldig vanskelig å se de om de er langt fra. Heldigvis var vi så heldige å få oppleve flere av disse flotte dyrene veldig nærmt bilen.
På slutten av safari fikk vi se en hyene. Jeg har sett de før på Zoo men å se en i det ville var litt av en opplevelse. Den var så mye større enn de jeg har sett før og så stygg. Uff, kanskje ikke pent å si, men det er virkelig ikke noe skjønnhet i de. De er også ekstremt farlige. Vi har de her på logden hvor vi bor og det er grunnen til at vi ikke kan bevege oss fritt når det er mørkt. De har hatt flere ekle episoder her, både med de og med leoparden. Vi lærte også at hyenen har et kraftigere bitt enn feks krokodillen, så den kan bite gjennom beinet vårt tvers over.

Når vi er inne på episoder som har skjedd her, så må jeg fortelle dere om noe vi fikk vite i kveld av eieren. For 2 år siden hadde de en ansatt som løp fra middagssalen til vaskeriet. Hun var på jobb og bare fortet seg. Det var midt på dagen. En leopard så henne, angrep og drepte henne. Det hun gjorde feil var å løpe og det naturlige for leoparden er å jakte. Så den så en svakhet, ble trigget og gikk for "byttet" sitt. Utrolig tragisk. Det er også derfor de stenger baren her tidlig, for om folk blir fulle og vanker utenfor der det ikke er lov, så kan leoparden føle den usikkerheten rundt en full person og tenke at det er et lett bytte - og det er det jo også. Sjangling feks.

Noe annet som også skjedde var en familie som var ute å campet her. De hadde barna i telt og foreldrene lå ved siden av i et annet. En leopard tok ene guttungen, dro han ut og knuste hodeskallen hans med bittet sitt. Leoparden dro guttungen et stykke vekk og stod oppå han for å vise at "nå er han min". De fikk jaget vekk leoparden og guttungen overlevde uten noe hjerneskade, men hodeskallen var knust. Faren sa det hørtes ut som en chipspose som ble skvist når leoparden ødelagte skallen hans. Fy søren så jævlig, men for et under at denne lille gutten overlevde.

Så ja, dere skjønner sikkert hvorfor jeg er litt redd. Etter middagstid og noen drinker har jeg og Audun sittet oss i loungen som er rett ved vår hytte. Den er 5 min fra middagssalen. Vi er så heldig å fått hytte rett ved loungen hvor vi spiser frokost. Men fra loungen til hytten vår er det 40 m og de meterne er de verste når det har blitt mørkt og alle har gått å lagt seg. Jeg er så redd og synes det er så skummelt. Spesielt siden vi hører zebraene som tramper av gårde. Vi ser skygger og jeg tror med en gang at det er en hyene. Fjoo.. Overlevde i dag også :-) Audun er ikke i det minste redd. Han synes det er så sjarmerende, gøy og spennende. Jeg er den som synes dette er kanskje litt for spennende... Men nå må jeg legge vekk pc og sove. I morgen skal vi opp klokken 8 for å spise frokost også videre på River safari. Dette er båtsafari langs elven. Audun håper på å se krokodille og jeg vil gjerne se flodhester. Etter båtsafari skal vi på vanlig safari og da håper vi på å få sett løve. Det er det eneste dyret som mangler av "The big 5". Vi blogges!

____________________________________________________________________________________________________________________

Følg dagene våre i Afrika på snapchat: martalise