første dag i Cape Town

Det eneste som irriterer meg nå er at jeg ikke har besøkt Cape Town før. Fy søren for en vakker by og vi har ikke sett halvparten en gang. Menneskene, byen, så mye å se, så mye å gjøre. Ubeskrivelig. Jeg blir så sur av å tenke på at vi skal videre allerede i morgen. Vi skal jo tilbake for noen dager om en uke, men føler ikke at det er nok.Vi må flytte hit for å få med oss alt. Dagen vår har vært veldig enkel. Vi stod opp i halv åtte tiden og dro ned til Waterfornt for å spise frokost. Her er det veldig populært å være for turistene. Mange museum, butikker og restauranter. Vi tok litt av alt, men for å være helt ærlig så har vi ikke spist siden 10 i dag morges og nå er klokken 8 på kvelden. Vi har virkelig gjort alt for å få med oss mest mulig.
Vi bor i et veldig fint området selv om hotellet ikke er så fint. Eller B&B. Men jeg vil likevel anbefale det videre. For når man bor i en så farlig by, så er området så mye viktigere enn standarden man bor i. Vi har blitt tilbudt å bli kjørt flere steder i dag av innfødte her nede og det har gått helt fint. Virker som at alle er på lag her. Men vi tok turistbussen "hop on and off" i dag og da var vi innom slummen. Det tok skikkelig inn på meg. Jeg skjønner ikke hvordan noen klarer å bo slikt, og det verste av alt var at 10 min unna lå det luksusleiligheter med basseng og livvakter. Jeg synes det er så store kontraster. Gjør meg kvalm. Vi har fått beskjed om å ikke gå inn i townships alene, altså slummen. Men jeg er så fristet til å gå inn der. Hvorfor skal slem og fattig bli slengt i samme setning? Nei, jeg får lære mer om det i morgen. Da skal vi inn i slummen, men på en organisert tur.
I løpet av turen vår var vi innom flere vingårder. Vi gikk "av" på en og der var vi i en god stund. Her fikk vi servert vin og sjokolade. Det ble lunch og middagen vår i dag, haha :-) ;Det er absolutt å anbefale. Man får innblikk i vingård + fattige kår i området.
Som dere kanskje ser på bilde så er det forferdelig vind her. På stranden var det storm og sanden slo i ansiktet på oss. Helt sinnsykt! Her vi tok bildene, var vi på et veldig fin strøk hvor det kun var overklasse. Flesteparten i overklassen er hvite, men de som er farget i dette distriktet er også rike. Synes det er så rart at det bor "europere" i dette landet. En historie jeg må lære mer om. Vi er jo i Afrika... Men jeg reagere på det store klasseskille. Irriterer meg litt faktisk. Men vi skal lære mer om det de neste dagene. Nå blir vi jo å reise til andre siden av Sør-Afrika, men vi skal tilbake.

Tusen takk for alle tips dere har sendt meg! Nå skal vi ut å spise måltid nr 2 i dag og klokken er over 9 på kvelden her nede... Ikke bra! Sender dere store klemmer og takk for at dere er innpå her hver dag <3

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Følg meg på snapchat: martalise