bursdagen til Audun

I går ble jeg litt lei meg, for jeg hadde sendt mail til Oslo fengsel for å høre om bursdagen til Audun. Men neida. Ingen hensyn der... Så jeg får hverken ekstra tid, tatt med kake eller gave inn til han.. Veldig tragisk. Men men. Han fyller 36 år den 12 november og jeg drar hjem fra Mexico tidligere enn jeg tenkte kun fordi jeg ville feire han... Lander 11 november, og neste dag var planen å feire han. Åh. Det var en stor nedtur det. Men jeg får nøye meg med den timen på dagen hans... Om det er plass da. Jeg blir så lei meg, for bursdager er det gøyeste jeg vet! Jeg har arrangert tre bursdager totalt for Audun. Første i 2014, så i 2015 og siste i 2016. De to siste var garantert best. I 2014 spiste vi middag hos oss med svigers og da ga jeg han en spaniatur som vi tok senere. Jeg hadde også i forveien laget en bursdagskalender til han der jeg ga han en ny gave hver dag i 12 dager før dagen hans. Det var en fin dag med masse god mat og desserter, men i 2015 overrasket jeg han med en tur til Budapest og i 2016 til Sør-Afrika.
Allerede 2 mnd før dagen hans i 2015 begynte jeg planleggingen. Jeg hadde ikke helt peiling på hva jeg ville gi han, men jeg visste at jeg ville gi han en opplevelse. Tenkte på alt mulig, men fikk tilslutt ett tips fra en av dere; Budapest! Men jeg kunne ikke bare gi han turen. Jeg ville bruke litt tid og gi han litt forventninger før vi reiste. Så etter at jeg hadde bestilt turen med fly, hotell og båttur på dagen hans - startet jeg å lage et lite orienteringsløp. Haha! Han fikk 10 lapper til sammen. Og jeg ga han en hver dag i en uke og på de siste dagene og på dagen ga jeg resten. På kortene stod det noe ala "vi skal feire deg et annet sted, stedet begynner på B". Eller, "pakk med deg badebukse, men ikke passet". På den måten fikk han hint om hva vi skulle, men ikke nok til å finne ut av det. Han tenkte på alt mulig. Spa, gocart, bowling... Haha. Men aldri Budapest! Han gikk å ventet på de kortene og ville hele tiden ha en til og en til. Det var morro! Dagen før vi reiste så sa jeg at vi måtte innover til Oslo, og derfra skulle vi kjøre litt før vi var fremme. Så etter en natt i Oslo fikk han bind foran øynene og da kjørte jeg oss til Gardemoen. Han hørte lyden av fly når vi var fremme på parkeringen. Haha. Da var jeg avslørt, og da var det å finne ut av hvor vi skulle. Han var så glad, og allerede da - var alt strevet verdt det!

Budapest

Når vi kom frem til Budapest så hadde jeg ordnet med taxi som stod å ventet på oss. Han kjørte oss til hotellet og på rommet ventet det en champagne! Alt var nøye planlagt og dere kan ikke gjette hvor mange mailer og telefoner frem og tilbake for at alt skulle klaffe. Haha. I Budapest skulle vi være i 4-5 dager. Husker ikke eksakt. Men på dagen hans hadde jeg arrangert en bursdagsmiddagi elven Donau på båttur. Der fikk vi 3 retters og hørte på et kjempe flink band. Etter desserten fikk Audun en til dessert! Jeg hadde fortalt at det var bursdagen hans, så bandet spilte "happy birthday" også fikk han en liten oppmerksomhet til. Spiselig oppmerksomhet ;-) Perfekt for Audun! Haha :-) Han ble så flau for hele restauranten hev seg på sangen.. Men det ble helt perfekt! Vi drakk vin og koste oss, så når vi kom i land var vi godt brisne. Vi gikk oss en tur rundt i byen også hjem å la oss. I Budapest fikk vi også oppleve det fantastiske julemarked, sirkus, sightseeing, terror museum, dagmarked i en borg, termalbad og shopping. Det ble en dritfin tur og vi skal definitivt tilbake en dag! Når vi reiste hjem, så hadde jeg verdens beste følelse i magen. Jeg hadde gitt Audun en fin 34 års bursdag!

Sør-Afrika

Siden jeg hadde slått på stortromma året før, så måtte jeg ha noe som toppet Budapest.. Og hva var det? Jo, en tur til Sør-Afrika.. Her rakk jeg ikke å være sånn kjempe kreativ, men jeg brukte forferedelig mye tid på bestilling av billetter, fly og opplevelser. Jeg la en plan for hver dag i Sør-Afrika for at alt skulle gå perfekt! Jeg tegnet opp 8 bokstaver, en bokstav per A4-ark. Klippet de ut og gjemte de rundt i huset slik at Audun skulle finne de. Jeg hadde skrevet CAPE TOWN. Jeg kunne ikke ta Sør-Afrika, for det hadde han gjetta med en gang! Og vi skulle jo først til Cape Town ;-) Jeg gjemte bokstavene i nattbordet hans, på badet, i en skuff på kjøkkenet, på en hylle på stuen osv. Så fant han én og én. Han skjønte raskt at det var et ord han skulle sette sammen, men han hadde ikke anelse at det var en destinasjon.. Jeg hadde også laget en perm til han som han fikk når han hadde gjettet det. I permen la jeg alt vi skulle. Safari i 5 dager, sykkeltur i slummen, elvecruise, fakta om Sør-Afrika, Nelson Mandela museumet, haidykking osv. Men tilbake til når han leitet etter bokstavene. Jeg var mer spent enn han, for han skjønte ikke at det var gaven hans før senere. Men! Etter en god stund skjønte han at det var Cape Town og da ble han så glad!!! Han bare "Skal vi til Sør-Afrika?", og hele han bare lyste opp! Herregud. Priceless! Kunne betalt en million for å få oppleve det ansiktet igjen. Hehe. Han fikk vite om denne reisen over en mnd før, fordi vi måtte ta vaksine. Noe jeg også hadde bestilt time til.. Fjoo.. Det var mye å fikse!
I Sør-Afrika hadde vi 9 fulle dager. Vi ankom Cape Town sent på kvelden og der stod det en sjåfør og ventet på oss. Han kjørte oss til en B&B i sentrum. Noen vil kanskje si at Bed and Breakfast ikke er lurt i et så farlig land som Sør-Afrika, men jeg fant veldig mange anbefalinger på nett og Cape Town spesielt, har et godt rykte på seg med B&B. Her bodde vi i 2 dager og de gikk til sightseeing av byen. Vi var overalt med sightsingbuss! Etter 2 dager stakk vi til Johannesburg for å være med på safari. Her måtte jeg ordne med hotell for bilturen til Kruger Park gikk grytidlig om morgenen. Siden Johannesburg er en av verdens farligste byer, så måtte vi bo ordentlig. Jeg bestilte på et hotell nær flyplassen. Så etter en natt på hotell ble vi hentet av en minibuss. Minibussen tok oss til Krugerpark og det tok ca 6 timer å kjøre... Trodde det skulle bli drit kjedelig, men det er så mye fantastisk å se, så man kjeder seg ikke. Hadde også et stopp midt ute i ødemarken der vi kunne kjøpe litt brus og mat. Vi så også struts og nesehorn. Det var helt fantastisk å se dyr allerede etter noen timer med kjøring. Fikk virkelig smaken på at vi var ute i det ville. Når vi ankom safari lodgen var det dags for lunch. Vi ble raskt kjent med et par fra Belgia som vi ble veldig glad i. De hang vi med hver dag i 4 dager. Jeg fikk helt sjokk hvor fint det var på logden. Mye høyere standard enn det jeg trodde. Maten var ikke så mye å skryte av. Men vi bodde veldig fint og menneskene som jobbet der var så søte. Vi bodde i en liten hytte ved en elv og i elven bodde Gjertrud, som var en hippo. Hun kom frem av og til og lagde masse lyder om nettene. På safarien vår hadde vi også leopard, hyener, zebra, giraff og gnu. Pga leoparden og hyenene kunne vi ikke gå ute om kvelden og de kjørte oss fra matsalen og ned til hyttene hver kveld. Jeg likte ikke å gå der om dagen heller, så jeg satt på med bilen. Men Audun derimot, han tok seg en tur på dagtid. Hehe. Jeg hadde lagt opp til at vi skulle være på safari på dagen hans. Så den 12 november spiste vi ute i det ville og etter en time i matsalen så kom det en flokk med zebraer. De stod og så på oss mens de spiste gress. De stirra som bare det, mens de tygde. Veldig morsomt. Hun som drev safarien lyste på dem med et spesielt lys. Og da kjente jeg at jeg hadde ordnet en komplett 35 års dag for Audun. Det var prikken over i-en! Vi satt ute, med masse hyggelige folk rundt oss, mat, vin, øl.. Det var mørkt som bare det, men vi var omgitt av zebraer. Vi hadde tidligere på dagen vært på to safarituren og nå avsluttet vi dagen hans der ute. Jeg var så lykkelig. Og det var han også. Jeg kunne ikke bedt om noe mer.. Jeg får helt tårer i øynene av å tenke på det, for jeg vet hvor mye det betød for Audun. Jeg fikk gleden av å oppfylle en av hans største drømmen. Og det, på hans 35 års dag...
Etter 4 dager på safari dro vi tilbake til Johannesburg og der hadde jeg planlagt en sykkeltur i slummen. Her skulle vi være i 2 dager. Soweto het det der vi var. Mandelas hjemby. Ikke et sted jeg ville dratt til uten Audun, men pga hans interesse for Mandela, fattigdom og historien, arrangerte jeg dette også. Her var det store forskjeller på folk og vi fikk sykle innimellom brakkene på de fattigste strøkene. På kvelden hang vi med gatebarn, kjøpte inn fotballer og leker, var hos en heksedoktor og tilbragte de siste timene rundt et bål med de lokale. Her fikk vi virkelig lære om rasisme, både de hvite mot de svarte og omvendt. Det var en opplevelse å bo der i 2 dager! Vi bodde veldig enkelt, på et vandrehjem. Men jeg vil si at det var et vandrehjem med en liten vri. De hadde en tillitsbar der, noe som betyr at du kan ta hva du vil, men du må skrive det opp og betale ved utsjekk. De hadde også en hems som lå ute, men som du måtte klatre i et tre for å komme opp til. Mange sånne gøye og kule ting hele tiden. Jeg likte meg godt der, selv om vi sov i etasjesenger. Etter 2 dager her ble vi kjørt til Johannesburg og da var det tid for 4 dager i Cape Town igjen. For en vakker by! Her skal jeg tilbake til!!

Som dere skjønner, så har vi feiret Audun som bare det hvert år. Og da blir jeg så lei meg for at jeg ikke får gitt han det i år.. Vet ikke hvordan vi skulle ha toppet Sør-Afrika.. Men jeg får trøste meg med at han har fått bursdager som han aldri kommer til å glemme <3

Marta Alise

Liker

Kommentarer

Henriette
Du er virkelig en fantastisk jente! Audun er heldig som har deg! Du vet sikkert dette allerede, men ville bare gi deg et tips. Når jeg besøkte kjæresten min i fengsel så bestilte jeg alltid den tidligste timen på dagen, mener det var kl 10, også når jeg kom dit så spurte jeg om noen hadde timen etter og som oftest var det ledig. (De fleste vil ha på ettermiddag). så da fikk jeg sitte type 4 timer. Er jo forskjellig fra fengsel til fengsel men ville gitt det et forsøk. De pleier å være ganske greie når du er der, og rommet er ledig etter timen din. Vet hvor mye de ekstra timene betyr så mye ❤️
martaalise
martaalise,
Så søt kommentar! Tusen takk!! 😀😀 jeg kan dessverre ikke besøke han tidlig for han er i rettssak hver dag... 👎🏼🙈 men kanskje etter jul 😀❤️
nouw.com/martaalise
Anonym
Først vil jeg bare si: Jeg er ikke veldig fan av bloggere generelt. Men det er to blogger jeg leser fast, og det er din og Audun sin. Så oppriktig ærlige, beskrivende og "down to earth" innlegg. Jeg er litt usikker på hvor jeg sender inn forespørsel om innlegg til Audun sin blogg. Jeg legger derfor igjen en her også, i håp om at du kan spørre han om å skrive ett innlegg om nettopp dette. Jeg har et stort ønske å lese litt utdypende om fengselsbetjenter, personlighetstrekk.. hva som er godt likt/ gjerne eksempler. Selvsagt ikke navn, det forstår jeg. Det er så lite vi vet. Hvordan har de "gode" fengselsbetjentene du har møtt vært? Du nevnte det var noen nye uerfarne betjenter om sommeren, hvordan personlighet hadde dem og hvordan greide: utrolig bra blogg!
martaalise
martaalise,
WOHOOOO!! Så gøy at du vil lese våres blogg <3 og bare så du vet det, selv om jeg svarer sent - så har jeg for lengst bedt Audun om å skrive et innlegg om fengselsbetjenter - etter ønske fra deg 😃 Han reagerte slik: "hmm.. Det var et utrolig godt forslag. Har jeg ikke tenkt over. Det skal jeg sitte meg ned å skrive med en gang, for det er mange forskjellige personligheter - både på godt og vondt!" Så ja, innlegget kommer 😃 <3 Takk for at du leser!