BACALAR

I helgen dro vi til sørover til Bacalar. En destinasjon jeg tror de færreste har hørt om, i hvertfall for oss som bor i Europa og Norge. Det er en liten koselig by som enda ikke er "oppdaget" og etter å ha snakket med de som driver turene med båtene så er planene å bygge dette stedet til det "nye Cancun". Litt trist egentlig, for den byen var så sjarmerende. Like fin som Cancun, men veldig billig. Vi betalte 180 kr for en natt på et koselig hotell rett ved lagunen. For denne byen ligger ikke ved havet, men ved en lagune som er fantastisk fin. Krystall turkist hav. Mmmm.. Så nydelig! Alt er sykt billig og når det blir turistinfisert, kan jeg tenke meg at prisene kommer til å stige nokså mye. Men byen var fattig, så jeg forstår det. Sitter noen på mye penger, så er det bare til å kjøpe opp land der. For alt er i ferd med å selges...

Bacalar <3

For å komme oss hit måtte vi kjøre i 4-5 timer. Vi bor i Mérida som er i Yucatan. Vet jeg har nevnt det før, men folk spør enda. Hehe. Så om dere vil se ruten vår kan dere søke opp fra Mérida til Bacalar. Vi leide to store og deilig biler og kom oss nedover. Det var så verdt det og jeg koste meg hvert sekund. Når vi kom frem hadde vi ingen hotell planlagt. Planen var å bo på et hostel, men jeg som tok meg av ringingen fant fort ut av at det ikke var noe sengeplasser ledig for 15 stk. Bare tre her og fire der. Så da fant vi ut at vi måtte splitte oss, for klokken tikket over ni på kvelden og vi kunne ikke være kresen. Jeg og Laura stakk opp fra restauranten opp på et hotellområdet for vi så et hotell-skilt. Alle var sykt negativ til hotell, for det var tydeligvis så dyrt. Men jeg begynte å bli desperat og tenkte at jeg kan betale hva som helst for litt aircondition, varmt vann og et trygt sted å sove. Noen begynte å snakke om å sove i hengekøyer ute osv. Og da kjente jeg og venninnen min at vi begynte å freake ut. Vi følte oss trygg i den lille byen, men vi er forsatt i Mexico. Så ja.. Vi gikk opp en lang bakke som var skammørk. Jeg var ganske redd da. Første gang jeg har blitt redd på turen. Men når vi kom opp så vi flere hoteller. Så da tok vi hele runden mens alle satt og spiste. Vi fant da et stort hotellrom med 4 sengeplasser til 1150 pesos per natt. 100 pesos er ca 50 kr. Litt under 50 kr faktisk. Så det er enkelt å regne ut, for det er halvparten. Jeg tenkte det var perfekt, til og med bare for meg og Laura. Men vi har en annen jente vi er mye med, så vi inkluderte henne også. Vi gikk så videre til alle de andre hotellene og fant ut at det var ganske tynt med rom. Men vi fant til slutt og fikk med oss alle opp. De gikk med på å sove der men som alltid er det noen som klager. De likte ikke prisen og blablabla. Men de måtte ta det og prisen var faktisk 150 kr per person. Pluss at vi bodde rett over hverandre. En del av gruppen gikk også videre til et annet hotell som de selv fant og det var rett ned i gaten, så det var perfekt.
Jeg og Laura var så overlykkelig for å være litt for oss selv og for alle de behagelige tingene vi ellers tar forgitt i hverdagen. Omg, så deilig det var å dusje. Jeg gråt i dusjen og ble i 20 minutter ekstra bare for å nyte varmt vann. Haha. Første gang jeg har følt meg ren siden Cancun.. Hehe. Etter dusjen dro vi ut i Bacalar og det var kun ett sted åpent. Seven het det. Vi hadde stedet for oss selv i 2 timer før meksikanerne kom og det var ganske gøy. Vi danset salsa og drakk litt drinker. Her i Mexico bruker de noe sterke enn tequilaen, og jeg har funnet ut at jeg ikke tåler det. Har drukket det to ganger og begge gangene har jeg blitt dårlig. Det har gått over, for jeg har bare drukket to drinker. Men det føles ikke bra i de 10 minuttene jeg er dårlig. Så jeg må drikke noe annet neste gang vi går ut. I hvertfall, det var sykt kjekt første kvelden og vi kunne gå hjem for det var ganske trygt. Vi bodde ikke langt unna heller. Neste morgen stod vi opp tidlig for å dra på en båttur som var arrangert. Lagunen har 12 forskjellige farger, en blackhole og to cenotes. Vi skulle også besøke en øy som var Pirates Island. Perfekt for han ene som er her, da han er en Jack Sparrow. En utrolig kul personlighet som jeg elsker å være rundt. Vi har danset så mye salsa og han er så grei. Han er litt sånn storebror i flokken siden han er eldst og er smartest av alle. Han passer på og er så skjønn. Han er fra Colombia men bor i statene. Han skal allerede hjem denne uken og det gjør meg faktisk trist. Glad jeg fikk sjansen til å møte han! En personlighet jeg aldri kommer til å glemme.
På Pirates Island hadde de en sand som stinket dritt, men som er bra for huden din. Vi peelte huden i 5 minutter og etterpå var den silkemyk. Digget det! Jeg fikk også svømt i Black Hole. Var litt usikker på om jeg skulle gjøre det, men nå kan jeg krysse det av listen min. Her kunne vi også klatre opp på trær og kaste oss fra de. Jeg turte å gjøre det én gang. Hehe. Men mange som er mye modigere. Jeg er sånn at om jeg kjenner at noe er for skummelt, så lar jeg være å gjøre det. Men når jeg får tenkt meg om og gnagd litt på det, så kan det hende jeg tørr likevel - og da gjør jeg det! Hun ene ble skrubbet opp på leggen og treet er giftig. Så hun måtte ta en sprøyte. Er ikke bare bare å være her.

Vi hadde tilsammen to privatbåter og for det betalte vi 45 kr hver. Altså, hvor billig. Vi fikk se alt det jeg nevnte ovenfor og være ute i båten i flere timer for den summen? Altså.. Helt sykt. Jeg kunne betalt så mye mer. I kjent piratstil fikk vi servert rom av Jack Sparrow, så vi koste oss veldig mye. Men mange var sure. Var så mye irritasjon over hvor de hadde sovet om natten og at jeg og Laura pluss en til jente hadde sovet så fint og fått frokost inkludert osv. Men de var jo ikke villig til å betale vår sum, så jeg skjønner ikke. Men det gikk over..

Hotellet vårt var så koselig og lite. Jeg likte meg så godt det. Det er et sted jeg gjerne vil sove på igjen. Må anbefale det videre til dere! Hotel Aires heter det! Om dere skal hit da :-) De fleste restauranter er så trendy og vegetarisk. Vi spiste vegetarmiddag begge dagene. Første kvelden hadde jeg scampiburger og neste dag smoothie med noe linsegreier :-) Var veldig godt! Noe jeg skal prøve meg på når jeg kommer hjem. Kommer nok aldri til å kutte ut kylling og kjøtt men det er greit å ha noen dager fri for kjøtt :-) Det har jeg hatt i en del år nå, men burde kanskje lekt litt på kjøkkenet med full vegetarianer-middager.
Tilbake til båtturen. Den var så fin og gøy - og etterpå ble vi stående og tenke hva vi skulle gjøre så. De andre fikk oss til å sjekke ut for de ville til ett annet sted. Så nå stod plutselig alle 15 uten et sted å sove eller en plan. Så vi stakk for å spise og etter det gikk vi litt i gatene for å bli kjent med byen. Utrolig koselig men jeg kjøpte ingenting. Brukte litt tid på sykehuset for Laura var så dårlig. Men de kunne ikke hjelpe oss noe særlig. De ga oss resept på en sprøyte de ikke hadde på apoteket. Så.. Ja :-) Mexico, woho! Haha. Hun har nok et virus men jeg håper hun blir bedre i morgen. I dag har hun vært okei. Men vi endte i hvertfall med å dra hjem på lørdagen og det var like greit. Vi ble selvfølgelig stoppet av grensekontrollen. Vi er den sykeste mixen i en leid bil med Jack Sparrow som sjåfør. For dere som følger meg på snapchat så har dere sett at vi har blitt stoppet flere ganger. Og denne gangen var ingen unntak. De gikk gjennom heleeee bilen og alle sekkene våre. Laura, som er colombianer stod og fulgte nøye med. Hun vet litt mer enn oss fra alle andre steder at politiet ikke alltid kan stoles på. De kan putte dop i sekkene og påstå at det er deg også kreve 1000 $. Men de var veldig hyggelig men synes det var rart med alle oss. De var veldig nysgjerrig på roomien min med hijab. Ikke en overraskelse. Også alle fra forskjellige steder i verden. Hehe. Men de lot oss gå tilslutt og når vi kom hjem på lørdag hadde vi en lek og koste oss siste timene før en av de frivillige dro hjem søndagen.
Vel, nå er vel klokken 0700 hos dere og da er den 0000 hos meg. Jeg skal opp 0550 for å gjøre yoga i morgen også på jobb 0800, så jeg må løpe i seng. Har fått dusjet og ordnet alt til i morgen så jeg er fornøyd. De som finner ut at de skal dusje nå er ikke så fornøyd for vi har ikke vann. Litt kjipt men sånn er det bare. Håper det er tilbake innen de står opp!

Jeg gleder meg sånn til å være med ungene i morgen <3 Snakket også med Audun i dag. Gjorde vondt, for nå savner jeg han veldig. Satt i bilen med GPS-en og zoomte innpå Norge og Oslo hvor han er :-( Snakker om han til alle her inne. Kanskje litt for mye, haha. Men det er bare fordi jeg savner han sånn <3

følg meg på snapchat: martalise